Přeskočit na obsah
Domů » Novinky » Rekord je na Třebešíně

Rekord je na Třebešíně

Po dvou letech nejistoty kvůli koronaviru, kdy se soutěž konala online, se letošní finále 16. ročníku soutěže POSTAV STIRLINGŮV MOTOR uskutečnilo ve středu 25. května v Národním technickém muzeu. Do finále bylo přihlášeno 15 modelů a ti, co znali výsledky z dubnové generálky s napětím očekávali, jestli  Martin Labudek dokáže zopakovat se svým motorem fantastický výkon v počtu otáček.

Všechny soutěžící přivítali a soutěž zahájili ředitel Národního technického muzea Mgr. Karel Ksandr a Ing. Jiří Toman, duchovní otec a hlavní organizátor této soutěže.

Zatímco všichni soutěžící vycházeli z klasického modelu pístového motoru, zvolil Martin konstrukční řešení s využitím membrány místo pístu, které mu přineslo několik výhod. Nepotřeboval motor předehřívat a výrazně jednodušší bylo i chlazení motoru v provozních otáčkách.

 

První kolo začalo s otáčkami motorů kolem hranice 500 otáček, což je na tyto modely velmi dobrý výkon, ale již zvuk rozbíhajícího se Martinova motoru, který byl pátým v pořadí, dával tušit, že nás čeká velmi zajímavý výkon, protože zvuk doprovázející běh motoru byl jasně odlišný od těch, které byly před ním.

Rekord je na Třebešíně

Motor se nakonec vyšplhal na 1816 otáček za minutu, kterými Martin nejen překonal svůj dubnový výkon, ale určil i novou rekordní hodnotu celé soutěže. 

Od této chvíle bylo ostatním jasné, že se bojuje jen o druhé místo, protože prvenství Martinova motoru bylo nezpochybnitelné. 

Ve druhém kole už se Martinovi nepovedlo zopakovat tak skvělý výkon, membrána už přeci jenom vykazovala známky opotřebení a otáčky kvůli netěsnosti poklesly, ale i otáčky druhého kola by Martinovi zajistily s přehledem první místo.

Ale sportovně musíme uznat, že výsledek 1018 otáček druhého motoru stojí za uznání a je velmi skvělým výsledkem.

I když je to soutěž a vyhrát může jen jeden, v této soutěži vlastně vyhrávají všichni, kdo dokáží rozpohybovat svůj motor, složený z několika základních součástí, a dokáží svému modelu vtisknout pečeť vlastní kreativity a věnovat řadu hodin svého volného času pro řešení tohoto technického problému.

Celkovou zprávu o finálovém kole, včetně doprovodné soutěže 3D Pneumotor si můžete stáhnout ZDE.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *